Sandöbron

Sandöbron

1943 invigdes Sandöbron av dåvarande kommunikationsministern. Den var länge världens längsta betonbro byggd i ett spann. Bygget av bron var dock inte helt oproblematiskt då den rasade 31 augiusti 1939. Händelsen fick dock inget genomslag i media eftersom en viss tysk diktator fick för sig att invadera Polen dagen efter raset (men förhoppningsvis ej på grund av raset). 18 människor dog (av raset, betydligt fler i andra världskriget!).

En kommunikationspunkt

Sandöbron var länge en viktig kommunikationspunkt då E4an gick över den. Den ersatte dåtidens färjetrafik över Ångermanälven. Bron ligger mellan de bägge samhällena Lunde och Klockestrand i Kramfors kommun. I och med att HögaKustenbron byggdes år 1997 drogs E4an om och gick där den går idag istället för över Sandöbron. Idag utgör bron en del av länsväg 332 som går från riksväg 90 till E4:an.

Byggkostnaderna motsvarade ungefär 101 miljoner kronor i dagens byggnadsvärde. Sandöbron är egentligen två broar, men det är den större man brukar prata syfta på när man nämner bron. Den är 811 meter lång och 10 meter bred. Den segelfria höjden är 40 meter.

Sandöbron är en del av Kramfors kommunvapen tillsammans med en kråka (på 1600-talet kallades invånarna i området för kråkor). Under en lång tid var brons vägbana i dåligt skick, men den renoverades och återinvigdes 2003 av dåvarande landshövdingen.

Stanna till på Sandö/Svanö

Idag används bron förmodligen mest av lokalbefolkningen för att ta sig ut till kusten eller till E4an, men det finns anledningen att svänga av och ta sig en runtur på Sandö eller varför inte ta vägbanken ut till Svanö? På Sandö kan du ta en löptur eller annan träning och på Svanö finns en trevlig naturstig med informationsskyltar om den lokala faunan.